Maskiner eller frivægte – Hvad skal jeg vælge?

Maskiner eller frivægte – Hvad skal jeg vælge?

Når du træner nede i fitnesscenteret, vil du altid have adgang til et væld af forskellige træningsformer, og derfor er du ikke nødsaget til at vælge en enkelt af dem.

Men nu er du måske begyndt at kigge på mulighederne for at opbygge dit helt eget homegym, og her er der selvfølgelig nogle valg, der skal tages. Måske har du som en start ikke plads – eller plads i budgettet – til at anskaffe dig det hele, og derfor står du nu og skal vælge imellem maskintræning og træning med frie vægte.

Vi er her selvfølgelig til at hjælpe. Herunder finder du en række fordele og ulemper ved begge dele, så du lettere kan tage stilling til, hvilken træningsform, du skal prioritere.

 

Maskintræning

Der er især en gruppe, der kan nyde godt af maskintræning, og det er nybegyndere. Det skyldes, at du, når du træner med maskiner, er låst fast i bevægelsen, og derfor ikke kan komme til at udføre din øvelse forkert.

Det vil sige, at maskinerne ikke stiller ret store krav til din teknik, og derudover er risikoen for at få skader under træningen langt mindre, end når du træner med frie vægte. Her skal du nemlig i langt højere grad have styr på teknikken.

Det vil også sige, at maskintræning kan være en fordel, når du ønsker at isolere en enkelt muskel og presse den til det absolut yderste.

Men der er selvfølgelig også ulemper ved denne træningsform. Mens det låste bevægelsesmønster er en fordel i forhold til skadesrisiko, betyder det nemlig også, at du ikke får trænet stabilitet og balance i samme grad, som når du træner med frie vægte. Det betyder, at bevægelsen ikke i lige så høj grad vil kunne overføres til de bevægelser, du laver i dagligdagen eller under forskellige sportsgrene. Derudover er der selvfølgelig et begrænset antal af øvelser, som du kan lave i maskinen.

Hvis maskintræning lyder som det rigtige valg for dig, kan du overveje at købe en såkaldt multimaskine. Her får du flere øvelser i en enkelt maskine, hvilket kan være ideelt, hvis det kniber med pladsen.

 

Frie vægte

Når det kommer til frie vægte er en stor fordel, at du ved hjælp af en enkelt håndvægt eller en enkelt vægtstang – eventuelt med tilhørende vægtskiver – kan udføre et væld af øvelser, og dermed få trænet hele kroppen uden at skulle have fat i et kæmpe udvalg af udstyr.

Her vil teknikken til gengæld kunne være en udfordring. Det kræver nemlig en del mere teknik at udføre en squat med en vægtstang på ryggen, end at udføre en benpres i en maskine. Fordelen er så, at øvelsen i højere grad vil træne din krop til at udføre de bevægelser, som du allerede bruger i din dagligdag. Her træner du altså de stabiliserende muskler og din balance langt mere, end når du træner i maskiner.

Det øgede behov for teknik betyder selvfølgelig også, at der er en større risiko for skader, så det er vigtigt at starte med en lav belastning, når du udfører en ny øvelse med frie vægte. Det kan også være sværere at opnå kontakt til den ønskede muskel end under maskintræning, hvor det låste bevægelsesmønster hjælper dig med at isolere den.

 

En kombination er ideel

Har du pladsen og pengene til det, vil vi dog råde dig til at kombinere brugen af maskiner og frie vægte i din træning. Som beskrevet ovenfor har de to træningsformer nemlig helt forskellige fordele og ulemper, og hvis du benytter dig af dem begge, får du lettere ved at komme hele vejen rundt i din træning.

Men når alt kommer til alt handler det selvfølgelig også om, at du skal vælge den træningsform, som tiltaler dig mest. Hvis du kan lide din træning, er der nemlig langt større chance for, at du rent faktisk får den krydset af to-do listen.

 

Forrige post