Tre gode råd til den optimale hjemmetræning

Tre gode råd til den optimale hjemmetræning

I takt med, at covid-19 lukkede samfundet ned, begyndte flere og flere af os at rykke træningen fra fitnesscentrene til stuegulvene. Og selv efter, at regeringen begyndte at lukke os ud igen, valgte en del af os at holde fast i hjemmetræningen.

Der er da også mange fordele ved at tage sin workout hjemme på stuegulvet. Der er ingen transporttid, ingen kø til udstyret og ingen forstyrrende elementer. Men mange kan have svært ved at motivere sig selv, når de ikke har presset fra et fitnessmedlemskab hængende over hovedet.

 

Hvad kan man overhovedet opnå med hjemmetræningen?

En af grundene til, at det kan være svært at motivere sig selv til hjemmetræningen er, at mange bliver i tvivl om, hvorvidt de overhovedet kan opnå de samme resultater, som de kan i fitnesscenteret.

Her har vi gode nyheder til dig. Du kan nemlig opnå akkurat det samme - du skal blot have fat i en lidt anderledes fremgangsmåde.

Hvis du ønsker at optimere din hjemmetræning, så kommer vi her med tre tips til at få mest muligt ud af den.

 

Fokuser på tempo og gentagelser

Når du træner derhjemme, vil du ofte ikke have helt det samme udstyr ved hånden, som du har, når du træner nede i centeret. Men når alt kommer til alt, så kommer resultaterne sig af, at du gradvist udfordrer din krop mere og mere fra træning til træning. Og det kan du altså gøre på mange andre måder end ved at smide en ekstra vægtskive på stangen.

En af de måder går ud på at sætte tempoet på dine øvelser ned. Hvis du har en tendens til at skynde dig igennem bevægelserne, kan dette være den ideelle måde at øge belastningen uden at tilføje vægt.

Her kan det være en fordel at tælle, hvor lang tid du eksempelvis bruger på at gå ned i en squat, hvor længe du holder den i bundpositionen, og hvor mange sekunder det tager dig at komme op igen. På den måde kan du holde styr på dit tempo og lige så stille sætte det ned. Det vil i høj grad udfordre dine muskler.

En anden måde at sætte intensiteten på hjemmetræningen op er ved at øge antallet af gentagelser. Når du bruger høj vægt vil dine gentagelser naturligvis ligge i den lave ende, men når du ikke har den høje vægt til rådighed kan du kompensere for den ved at tage flere gentagelser.

Derudover kan du selvfølgelig skalere dine øvelser. Er du vant til at tage pushups på knæene, kan du forsøge at træne dig op til at tage traditionelle pushups. Og er du vant til at lave hip-thrusts kan du forsøge dig med single leg hip-thrusts for at gøre øvelsen sværere.

 

Gør hjemmetræningen til en del af din rutine

Måske plejede turen ned i fitnesscenteret at være en del af din daglige rutine, og rutiner er vigtige, når det kommer til at opbygge og opretholde en sund livsstil. Når rutinerne så ændres – eksempelvis under en global pandemi - kan det være en udfordring at opbygge nye.

Det skyldes, at det tager tid at opbygge de her rutiner, og hvis hjemmetræningen er ny, så er det naturligvis også noget du skal vænne dig til.

Her bliver vi nødt til at acceptere, at det måske ikke altid er lige nemt i starten. Men vælger vi alligevel at hoppe i træningstøjet, når vækkeuret ringer, og tage en træning på stuegulvet nogle gange om ugen, så begynder det lige så stille at blive en del af dagligdagen.

Du kan hjælpe dig selv ved at lægge træningstøjet frem om aftenen, og måske stille dit træningsudstyr klar. På den måde giver du dig selv færre opgaver om morgenen, og så har du færre undskyldninger for at hoppe over træningen og snooze en ekstra gang eller 20.

 

Få fat i det rigtige udstyr

Hvis du ikke er den helt store fan af kropsvægtstræning, så kan det måske være ekstra svært at motivere sig selv til hjemmetræningen, og det er helt okay. For nogle er de tunge vægte en del af den optimale træning, og for andre er det nok med en enkelt kettlebell.

Derfor er det vigtigt, at du finder ud af med dig selv, hvad du har lyst til at træne derhjemme. For hvis du har muligheden for at træne på lige præcis den måde, som gør dig glad, så er der også langt større chance for, at du rent faktisk får hjemmetræningen krydset af to-do listen.

Så sørg for, at du har det rette træningsudstyr ved hånden. Om det så kræver et helt homegym ude i garagen eller en enkelt håndvægt, som du kan gemme væk under sengen.

Næste post